Varför är vissa köer markerade med "Återaktivering krävs"?

Vissa av dina köer kan vara markerade med "Åtgärder krävs" på grund av en nyligen genomförd systemuppdatering i bostadsköernas system. Många köer har bytt till ett nytt Momentum-system, och i och med detta krävs att du loggar in på ett specifikt sätt en gång efter bytet. Andra orsaker till att köer kan visas som "Inaktiva köer" inkluderar att lösenordet ändrats från det som Dibz försett dig med, eller att bostadskön gjort andra systemändringar.

Steg för att åtgärda "Åtgärder krävs (BankID)"

  1. Logga in med BankID hos bostadskön och logga sedan ut. Detta ska uppdatera din köstatus.

  2. Gå till bostadsköns inloggningssida och klicka på "Glömt lösenord? Återställ mitt lösenord" och ange din e-postadress.

  3. Du kommer att få en återställningslänk via e-post. Klicka på länken för att byta lösenord.

  4. Uppdatera lösenordet till det unika lösenord som Dibz har försett dig med för just den kön. Detta lösenord hittar du under könsinställningarna på Dibz och är specifikt för varje kö.

  5. Logga in hos kön med användarnamn (e-post, autogenererat användarnamn på Dibz, eller ditt 10- eller 12-siffriga personnummer) samt det specifika lösenordet. Bekräfta sedan bytet på Dibz.

Om du stöter på problem:

  • Dubbelkolla att du får återställningsmailet från bostadskön.

  • Kontrollera att du kan byta lösenord och logga in på bostadsköns webbplats med de inloggningsuppgifter vi har försett dig med.

  • Bekräfta därefter bytet på Dibz.

Viktigt att veta:
Dibz kan tyvärr inte utföra denna första inloggning efter bytet eftersom den kräver BankID, vilket vi inte har tillgång till. Vi förstår att detta kan vara tidskrävande, men bostadsköerna har genomfört denna uppdatering för att förbättra säkerheten. Vi hoppas att dessa åtgärder ska krävas mer sällan framöver.

Har du några frågor? Kontakta oss i chatten så hjälper vi dig där!

Support

Med stöd av:

SSEBL
Kontakt
  • OptiQueue Nordics AB
  • Drottninggatan 78
  • 111 36 Stockholm
  • Org. nr. 559286–3251
  • hello@dibz.se

All rights reserved. © OptiQueue Nordics AB