Publiceringsdatum: 11 februari, 2025

OPTIQUEUE NORDICS ANVÄNDARVILLKOR

Välkommen till Optique och kö-plattformen dibz som är en prenumerationstjänst som hjälper sig att hålla reda på köer och hanterar administration samt regelbunden inloggning i de olika köerna för att behålla din köplats (“Tjänsterna”). Tjänsterna tillhandahålls till dig på hemsidan www.dibz.se (”Hemsidan”) av OptiQueue Nordics AB, registreringsnummer 559286–3251, med adress Drottninggatan 78, 111 36, Stockholm, Sverige, med e-postadress hello@dibz.se och telefonnummer +4676-550 92 96. (“OptiQueue”, “vi” eller “oss”). Ditt användande av Tjänsterna på dibz.se styrs av dessa användarvillkor. För det fall du inte accepterar dessa användarvillkor, vänligen använd inte Tjänsterna som tillhandahålls på Hemsidan.

Dessa användarvillkor riktar sig till dig som skapar ett användarkonto på Hemsidan (”Huvudkonto”) och, i förekommande fall, till dig över 18 år som skapar ett underkonto på inbjudan av en Huvudkontoägare (”Underkonto”). Huvud- och Underkonto benämns i det följande gemensamt som ”Konto”.

DIN ANVÄNDNING AV TJÄNSTERNA

För att använda Tjänsterna måste du:

(i) skapa ett Huvudkonto och logga in på Mina sidor genom BankID; eller

(ii) skapa ett Underkonto på inbjudan av en Huvudkontoägare i enlighet med vad som anges nedan under ”Villkor för att skapa eller bjuda in till Underkonton”.

Instruktioner om hur du skapar ett Konto finns på Hemsidan.

Villkor för att skapa ett Huvudkonto

Personer under 16 år får inte skapa ett Huvudkonto.

Genom att skapa ett Huvudkonto bekräftar du som är mellan 16 och 18 år (i) att du har din/dina vårdnadshavares samtycke att skapa ett Huvudkonto eller (ii) att du annars har rätt ingå avtal med oss enligt tillämplig lag, exempelvis på grund av att du kommer att betala för din användning av Tjänsterna med pengar som du själv har tjänat.

Genom att skapa ett Huvudkonto accepterar du att bli bunden av dessa användarvillkor.

Villkor för att skapa eller bjuda in till Underkonton

Om du har valt någon av kontotyperna ”Familj” eller ”Familj+” har du som Huvudkontoägare möjlighet att:

(i) skapa ett eller flera Underkonton för barn under 13 år (upp till 4 eller 8 användare beroende på kontotyp);

(ii) bjuda in barn över 13 år som du är vårdnadshavare för att skapa Underkonton (upp till 4 eller 8 användare beroende på kontotyp); och

(iii) bjuda in vuxna över 18 år att skapa Underkonton (upp till 4 eller 8 användare beroende på kontotyp).

Mer information om våra kontotyper finns på Hemsidan.

Underkonton för barn under 13 år

Genom att skapa ett Underkonto för ett barn under 13 år bekräftar du som Huvudkontoägare att:

(i) du är vårdnadshavare för det barnet;

(ii) du samtycker till att vi behandlar barnets personuppgifter i enlighet med vår personuppgiftspolicy; och (iii) det är du som Huvudkontoägare som styr över användningen av Tjänsterna och Hemsidan och ansvarar för innehållet i ett Underkonto som du har skapat för ett barn under 13 år.

Underkonton för barn mellan 13 och 18 år

Genom att bjuda in ett barn under 18 år att skapa ett Underkonto bekräftar du som Huvudkontoägare att:

(i) du är vårdnadshavare för det barnet;

(ii) barnet har fyllt 13 år; och

(iii) du ansvarar för barnets användning av Tjänsterna och Hemsidan, inklusive men inte begränsat till att användningen är förenliga med dessa användarvillkor.

Notera att när ditt barn har fyllt 16 år har han eller hon möjlighet att lämna Underkontot och skapa ett Huvudkonto i enlighet med vad som följer av dessa användarvillkor.

Underkonton för personer över 18 år

Om du som är över 18 år blir inbjuden av en Huvudkontoägare att skapa ett Underkonto måste du identifiera dig med BankID för att få tillgång till Tjänsterna.

Notera att ditt Underkonto är beroende av Huvudkontot och att Huvudkontoägaren har rätt styra över informationen i Underkontot och vilka bostadsköer som läggs till samt att Huvudkontoägaren har rätt att ta bort Underkontot.

Genom att skapa ett Underkonto accepterar du att bli bunden av dessa användarvillkor.

Hantering av ditt Konto

Ditt Konto är personligt och du får inte överlåta ditt Konto till någon tredje part. Du är ansvarig för att skydda dina inloggningsuppgifter från obehörig åtkomst, samt att du inte kommer delge (uppsåtligen eller av vårdslöshet) dina inloggningsuppgifter till någon tredje part eller annars låta någon tredje part använda ditt Konto eller din tillgång till Tjänsterna. Om du har anledning att tro att någon tredje part har fått tillgång till Tjänsterna ska du omedelbart meddela oss. Vi har rätt, men ingen skyldighet, att stänga av tillgången till ditt Konto på Hemsidan om vi har anledning att tro att någon tredje part har fått otillåten tillgång till ditt Konto.

BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTERN

När du använder Tjänsterna innebär detta att du förser oss med personuppgifter om dig och, i förekommande fall, om andra personer som du skapat Underkonton för eller bjudit in att skapa Underkonton, som vi sedan delar till de av dig utvalda tredje parter som tillhandahåller digitala köer. Samtliga digitala köer finns angivna här, där du också kan klicka dig fram för att ta del av deras personuppgiftspolicy och allmänna villkor. Tredje parts-tjänster används också när du loggar in på Tjänsten genom BankID, vid hosting av Tjänsten genom Amazon Web Services och Vercel, vid betalning som sker via Adyen (se nedan avsnitt för ytterligare information om betalning), vid kommunikation per email genom Infobip, vid kommunikation per sms sker via Sinch eller Infobip, vid marknadsföring via Meta, TikTok, Snapchat och X (twitter) för hosting & domän med one.com, för intern kommunikation via Atlassian & Slack samt insamling av omdömen med Trustpilot. Genom att använda Tjänsten godkänner du anslutna tredje parts-tjänsters personuppgiftspolicy och användarvillkor.

Amazon Web Services:

Personuppgiftspolicy

Allmänna villkor

BankID:

Personuppgiftspolicy

Allmänna villkor

Google:

Personuppgiftspolicy

Allmänna villkor

Slack:

Personuppgiftspolicy

Allmänna villkor

One.com:

Personuppgiftspolicy

Allmänna villkor

Atlassian:

Personuppgiftspolicy

Allmänna villkor

Meta:

Personuppgiftspolicy

Allmänna villkor

TikTok:

Personuppgiftspolicy

Allmänna villkor

Sinch:

Personuppgiftspolicy

Allmänna villkor

Trustpilot:

Personuppgiftspolicy

Allmänna villkor

Snapchat:

Personuppgiftspolicy

Allmänna villkor

X (Twitter):

Personuppgiftspolicy

Allmänna villkor

Adyen:

Personuppgiftspolicy

Allmänna villkor

Infobip:

Personuppgiftspolicy

Allmänna villkor

Vercel:

Personuppgiftspolicy

Allmänna villkor

Vi behandlar personuppgifter som vi erhåller i samband med användandet av Tjänsterna. Personuppgifterna behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy som finns tillgänglig här.

Våra mottagare listade nedan ligger utanför EU/EES och vi ser därför till att tillämpa relevanta skyddsåtgärder för dataöverföringarna till dessa mottagare för det fall EU-kommissionen inte har bedömt att skyddsnivån är adekvat. Du kan få ytterligare information om överföringen genom att kontakta oss på hello@dibz.se

Google ; USA ; EU-kommissionens standardavtalsklausuler

Meta ; USA ; EU-kommissionens standardavtalsklausuler

Slack ; USA ; EU-kommissionens standardavtalsklausuler

Tiktok; USA; EU-kommissionens standardavtalsklausuler

X (Twitter); USA ; EU-kommissionens standardavtalsklausuler

Snapchat ; USA ; EU-kommissionens standardavtalsklausuler

Vercel; USA ; EU-kommissionens standardavtalsklausuler

BETALNING

Alla betalningar hanteras av följande betalningsleverantör:

Ayden: Betalningsvillkoren finns tillgängliga här.

och omfattas av deras betalningsvillkor.

Betalning kommer att göras så fort du godkänner betalning och belopp, därefter kommer beloppet automatiskt att dras den 25e varje månad, varje år eller var tredje år beroende på vald betalplan. Betalningsplaner finns tillgängliga här. Tjänsten levereras digitalt omedelbart efter slutförd betalning.

ÅNGERRÄTT

Ångerrättens innebörd

Du har rätt att frånträda detta avtal utan att ange något skäl inom 14 dagar. Ångerfristen löper ut 14 dagar efter den dag då avtalet ingicks. Vill du utöva ångerrätten ska du skicka ett klart och tydligt meddelande till oss om ditt beslut att frånträda avtalet (t.ex. ett brev som skickas per post eller e-post). Du kan använda Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätten, men det är inte ett krav. För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.

Du kan även utöva din ångerrätt genom att kontakta oss via någon av de kontaktuppgifter som anges i inledningen till dessa användarvillkor.

Verkan av att du utövar din ångerrätt

Om du frånträder detta avtal kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig. Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något.

Om du frånträder detta avtal ska du avstå från att använda Tjänsterna och från att göra Tjänsterna tillgängliga för någon annan. Vi har rätt att hindra sådan användning, exempelvis genom att avaktivera ditt Konto.

Om du uttryckligen bett att Tjänsterna ska börja utföras redan under ångerfristen ska du betala ett belopp som står i proportion till vad du mottagit till dess att du meddelade oss din avsikt att frånträda avtalet, jämfört med hela omfattningen av avtalet.

IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

Du förstår och accepterar att Hemsidan och Tjänsterna innehåller material tillhandahållet av oss och tredje parter och att sådant material kan innehålla immateriella rättigheter.

Du samtycker till att respektera samtliga immateriella rättigheter, inklusive men inte begränsat till upphovsrätt, varumärke och firmanamn (oaktat om det registrerats eller ej) på Hemsidan eller som du fått tillgång till i samband med Tjänsterna. Du får enbart använda innehållet på Hemsidan för ditt eget, eller för eventuella omyndiga familjemedlemmars, användande av Tjänsterna och du får inte använda innehållet på Hemsidan i strid med tillämplig lagstiftning eller dessa användarvillkor. Du får använda sådant innehåll enbart för ändamålet att använda Tjänsterna. Du erhåller ingen licens att använda ovan nämnda immateriella rättigheter utom vad som uttryckligen anges i dessa användarvillkor. Du förstår och accepterar att innehåll som publiceras på Hemsidan kan tillhöra tredje parter, samt att vi inte har kontroll över sådant innehåll. Därför förstår och accepterar du att vi inte ska hållas ansvariga för sådant innehåll som tillhandahålls av tredje part och som visas upp eller finns tillgängligt på Hemsidan eller Tjänsterna.

SKADESLÖSHET OCH ANSVARSBEGRÄNSNING

Du är ansvarig för all skada som åsamkas oss, eller tredje part, på grund av ditt brott mot dessa användarvillkor, inklusive men ej begränsat till, missbruk av Hemsidan och/eller Tjänsterna. Vidare så accepterar du att hålla oss skadeslösa i relation till samtliga krav, kostnader (inklusive skäliga legala kostnader), skador, utlägg, skadestånd och förluster som vi åsamkats på något sätt i relation till ditt brott mot dessa användarvillkor.

I den utsträckning som tillåts under tvingande lagstiftning ansvarar vi inte gentemot dig eller tredje part för någon direkt, indirekt eller annan skada av något slag inklusive, men ej begränsat till, utebliven vinst, inkomstförlust, minskad omsättning, avbrott i verksamheten eller goodwillförluster som uppkommer på grund av eller i samband med dessa användarvillkor eller din oförmåga att använda Tjänsterna eller Hemsidan. Vi är inte ansvariga gentemot dig för några tredje partskrav som riktas mot dig.

Det kan förekomma situationer då Hemsidan och Tjänsterna inte kommer att vara tillgängliga, inklusive men inte begränsat till, underhåll och omständigheter utanför vår kontroll, för vilka vi aldrig ansvarar.

ÄNDRING AV VILLKOREN OCH UPPSÄGNING AV TJÄNSTERNA

Ändringar av dessa användarvillkor

Vi har rätt att när som helst ändra dessa användarvillkor. Vi kommer att informera dig om sådana ändringar senast trettio (30) dagar innan de träder i kraft genom att ladda upp de uppdaterade villkoren på Hemsidan eller via e-post till den e-postadress som tillhandahållits av dig.

Om en ändring av villkoren är till din nackdel och du inte accepterar ändringen har du rätt att säga upp din prenumeration innan ändringen träder i kraft. Om du valt att betala månadsvis och inte accepterar en villkorsändring gäller vad som anges nedan under ”Uppsägning”. Om du valt att betala halvårs- eller årsvis för Tjänsten och meddelat oss att du inte accepterar en villkorsändring kommer villkoren att fortsätta gälla i oförändrad form till dess att prenumerationstiden går ut, varefter ditt avtal med oss löper ut automatiskt utan föregående uppsägning.

Genom att fortsätta att använda Tjänsten efter att den aviserade ändringen har trätt i kraft anses du ha accepterat ändringen. Ändringar av Tjänsterna

Vi har rätt att när som helst göra ändringar i Tjänsterna om vi har ett giltigt skäl till sådan ändring, inklusive men inte begränsat till ändringar som är nödvändiga på grund av tekniska skäl eller på grund av ett ökat antal användare. Sådan ändring kommer inte att kosta dig något och vi kommer att informera dig om ändringen och dess egenskaper på Hemsidan.

Om en ändring försämrar din tillgång till eller användning av Tjänsterna i mer än endast obetydlig utsträckning kommer vi att informera dig om sådan ändring per e-posteller annat läsbar och varaktig form. Du har rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan med anledning av sådan ändring. Detta gäller dock inte om du har möjlighet att utan extra kostnad behålla Tjänsterna utan ändring och i felfritt skick. Uppsägning ska ske senast 30 dagar från det att du mottog information om ändringen eller från det att ändringen genomfördes, om det skedde senare. Vi kommer då att återbetala dig den andel av prenumerationsavgiften som svarar mot den tid under prenumerationstiden under vilken Tjänsten inte var i felfritt skick, dels det som eventuellt har betalats i förskott för tiden efter det att avtalet hävts.

Uppsägning av ditt Konto

I inloggat läge under rubriken ”Betalning” kan du säga upp ditt Konto i enlighet med något av följande alternativ beroende på vilken betalningsplan du har valt:

Månadsprenumeration

Du som valt att preunmerera månadsvis för Tjänsten har rätt att när som helst säga upp ditt Konto och ta bort ditt innehåll från Hemsidan. Notera dock att betalning sker för varje påbörjad månad av ditt användande av Tjänsten, och du har således rätt att använda Tjänsten för redan betald period.

Helårsprenumeration

Du som valt att prenumerera årsvis för Tjänsten har rätt att säga upp ditt Konto och ta bort ditt innehåll från Hemsidan senast den dag då prenumerationstiden löper ut. I annat fall förlängs din prenumeration med ytterligare ett år.

Treårsprenumeration

Du som valt att prenumerera treårsvis för Tjänsten har rätt att säga upp ditt Konto och ta bort ditt innehåll från Hemsidan senast den dag då prenumerationstiden löper ut. I annat fall förlängs din prenumeration med ytterligare tre år.

Avstängning

Vi har rätt att stänga av din tillgång till Hemsidan och/eller Tjänsterna med omedelbar verkan om vi har anledning att tro att du bryter mot dessa användarvillkor. Vidare förbehåller vi oss rätten att, utefter eget godtycke, när som helst modifiera, avbryta eller upphöra (såväl temporärt som permanent) med vårt tillhandahållande av Hemsidan och/eller Tjänsterna utan föregående meddelande, eller om så krävs enligt lag eller myndighetsbeslut. Du accepterar att vi inte ansvarar gentemot dig eller tredje part för sådan modifikation, avbrott eller upphörande.

ÖVERLÅTELSE

Du får inte överlåta eller överföra några rättigheter, skyldigheter eller licenser som framgår av dessa användarvillkor. Vi kan överlåta och överföra dessa användarvillkor utan ditt samtycke och utan meddelande till dig.

REKLAMATION

Du har enligt konsumentköplagen (2022:260) rätt att reklamera fel i Tjänsterna som uppkommer under prenumerationstiden eller som fanns när du fick tillgång till Tjänsterna och som visar sig under prenumerationstiden. Du har även rätt att reklamera fel till följd av bristande uppdatering av Tjänsterna under prenumerationstiden. Ett fel som visar sig inom ett år från tillhandahållandet ska anses vara ett fel som vi svarar för, om vi inte visar något annat.

Om du vill reklamera Tjänsterna på grund av fel kan du kontakta oss på postadressen eller e-postadressen [V1] som anges i inledningen till dessa användarvillkor.

TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTER

Svensk lag ska tillämpas på dessa användarvillkor. Tvist eller krav som uppstår med anledning av dessa användarvillkor ska slutligen avgöras av svensk domstol, om inte annat följer av tvingande lag.

Som kosument kan du även vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se.

EU-kommissionen tillhandahåller en onlineplattform för tvistlösning utanför domstol, vilken kan nås här. Du finner vår e-postadress i inledningen till dessa användarvillkor.

Ikraftträdandedatum: 11 mars, 2025

Med stöd av:

SSEBL
Kontakt
  • OptiQueue Nordics AB
  • Drottninggatan 78
  • 111 36 Stockholm
  • Org. nr. 559286–3251
  • hello@dibz.se

All rights reserved. © OptiQueue Nordics AB